zondag 27 september 2009

Parkietjes?

Laatst kreeg ik van een meneer waar ik werk in de thuiszorg deze vreemde dingen mee...ze hingen aan een plant buiten...het zijn eigenlijk zakjes met zaden maar op de één of andere manier zijn het net parkietjes.
Ik had ze echt nog nooit gezien!

De man zei me ze in een glaasje te zetten met het steeltje in het water...zo gezegd zo gedaan en dit was het resultaat. Apart he? Net 4 parkietjes die water drinken...mijn kinderen vonden het helemáál geweldig!

Heeft iemand deze dingen ooit gezien?






Fijne zondag nog!



Ik weet wat 't zijn! Net gevonden vlak voor 't slapen gaan :) De plant heet Asclepias syriaca ook wel genaamd: Papegaaiplant hihi (natuurlijk)

Hij geeft rose bloemen die blijkbaar heerlijk ruiken...





en hier hangen dus de zaad-dozen die op parkietjes lijken....ik vind dit echt zo leuk!

17 opmerkingen:

  1. Waar zijn dit de zaaddozen van? Het ziet er idd leuk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, heb het nog nooit gezien. Maar vind het wel erg leuk en het zijn idd net parkietjes.

    groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog nooooooit gezien, echt heel erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Veronique, wat apart en ja het lijken net parkietjes, ik heb dit ook nog nooit gezien, mijn ogen nu maar es goed de kost geven. Mooie foto's.
    Groetjes Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat wonderlijk, zeg! Toen ik de foto voorbij zag scrollen, dacht ik inderdaad dat het 4 parkietjes waren aan een glas, maar dit is echt maf, hoor. Zaaddozen die qua kleur en vorm op een parkietje lijken, hahaha, heel apart!!! Wonderlijke natuur!

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Echt grappig, het lijken nog echt parkietjes ook!!! Nog nooit gezien, maar als ik ze zie neem ik ze gelijk mee, dat zal mijn kind ook wel helemaal geweldig vinden.

    GRoetjes, Anne.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ook nog nooit gezien, wel leuk hoor! net echt. toch lijkt het ook wel wat op een aparte vorm van kalesbas ofzo...heel orgineel!

    fijne week, groetjes jeanette

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk! nog nooit gezien!
    Groetjes Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit heb ik nog nooit gezien. Leuk en misterieus is het wel. Het lijkt inderdaad wel op een parkietje. Grappig. Ik ben wel benieuwd wat het is.
    Groeten Renata

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze plant vindt zijn oorsprong in Noord-Amerika en is een prachtige plant in de tuin, mits de nodige voorzorgsmaatregelen worden genomen. Door de snel groeiende wortelstokken dient men gebruik te maken van een wortelbegrenzer of ze aan te planten in een grote cementkuip. Doe je dat niet dan woekert de plant zich lustig door de hele tuin.

    De bloemen groeien eerst in grote trossen en zijn zalm tot roze van kleur, ook hebben ze een heerlijke geur.
    Vervolgens gaan de trossen hangen zoals op de foto 'bloeifase 2'
    Ik heb het ooit weleens gezien, zo grappig!
    Na wat speurwerk blijkt het een 'Asclepias syriaca - Papegaaiplant / zijdeplant' te zijn.

    Zowel de bloem als de vrucht zijn bijzonder.
    De Papegaaiplant dankt zijn naam aan de vorm van de vrucht; deze doet nog het meest denken aan een papegaai welke op zijn kop met de snavel aan de stengel verbonden is. De vrucht scheurt na rijping open en massa’s pluizen komen tevoorschijn.
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Veronique,
    ik ken de "parkietjes" wel. De mevrouw waar ik altijd mijn pompoenen haal heeft ze ook ieder jaar. Ze zijn inderdaad heel grappig!
    Vrijdag bij De Kringloper zag ik de bordjes onder op een stapel en dacht meteen aan je. Dacht nog, ik zal ze goed in het zicht zetten. Echt bizar dat je ze gevonden hebt! Ga ook graag daar maar heb onlangs in jouw woonplaats nog hele mooie bordjes gevonden. Jammer dat we elkaar net misgelopen zijn.
    Groetjes Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Haha, wat een leuke dingen. Het zijn inderdaad net parkietjes die aan het drinken zijn. De (nederlandse) naam van de plant is dan ook niet zo vreemd. Grappig, ik zou de zaden drogen en planten als ik jou was, dan heb je straks zelf zo'n mooie plant.
    Groetjes Antoinette.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Veronique,
    wat apart zeg,het zijn idd net parkietjes.En de plant zelf is ook al zo mooi,nu maar proberen om hem in je tuin te krijgen.
    Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ow wauw zeg,dat is prachtig,ze lijken er echt op,de plant zelf is ook erg mooi,ik had het nog nooit gezien,geweldig vind ik ze,groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ziet er geweldig uit en inderdaad moest goed kijken op de kleine foto, wat is dit nou...... hahahaha...

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Kijk...dat is nou het leuke van bloggen. Weer wat geleerd. ;)
    Zaaddozen die op parkietjes lijken....ik vind het geweldig. Zo´n plant wil ik later ook in de tuin!
    ♥ Jeannette

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hello Veronique, this is very, very... I don´t know... very new to me, strange and funny.
    cariños

    BeantwoordenVerwijderen

~ Dankjewel voor je berichtje! ~

~ Thanks for your comment! ~